Saturday 29 June 2013

Internship

Assalamualaikum. 

Alhamdulillah, hari nie baru berkesempatan nak meng'update' blog. Actually, bukan masa yang tak cukup, cuma keletihan yg menghalang aku. heh

Hmm, malam nie rasa macam nak berkongsi experience internship di audit firm (chinese company actually). Masa memula apply dekat company nie, aku sangat lah teruja. First, sebab takdak pengalaman bekerja di audit firm. Second, sebab nie chinese company, so i want to know how's the environment there. 

First day masuk, rasa macam nak nanges. tskkk. :'( Penattttt sangat oi. Serius. Bayangkan, 8 and half hours kerja non- stop. eh, rehat jap. sejam. Tapi lepas rehat continue sampai la pukul 6.30 pm. Omaigad. Sakit belakang, sakit tengkuk toksah habaq la. Kalah buruh kasar. huhu. Begitu lah hari-hari seterusnya. But, first week depa bagi permission aku balik awai, means that aku tak perlu la buat ot sebab budak baru le katakan.

Masuk second week, task semakin la banyak. Lepas habeh satu, satu lagi mai. Depa dah start bagi aku buat audit. Tp masih dalam pemerhatian la.hee i nie takdak experience so paham-paham ler. Tapi yang aku tak expect, depa bagi aku audit company construction kott.. Alahai.. almost 2 week aku buat. Lama! Alhamdulillah, petang kelmarin dah siap finalize. Tunggu depa nak check ja. Lepas ja habeh audit construction company tu, depa bagi lagi satu company. But this time, senang sikit la sebab trading company. In shaa Allah, next monday dah boleh clear file.

Hmm. ok dah habeh citer pasal kerja. So skrg aku nak ceta pasal environment kat pejabat aku pulak. First part adalah advantages la. Of course la kena citer yang baik-baik kann.. hehe. So, apa yang aku kagum ialah cara depa bekerja. First, dari masuk keja, 8.30 am until 1 pm kerja non-stop. Tak pernah aku tengok depa nie pi melepak sembang bagai kat pantry. Tak pernah okayy. Second, cara depa treat customer. When client comes to our office, dengar je bunyik bell. Berlari-lari p bukak pintu. Means, depa takmau customer tunggu lama. Cakap pun baik, sopan, and very friendly. Third, depa nie hormat dengan kami, Malay. Ada yang sorang tu, trying to learn and know Malay culture. Baguih la kan.

Actually, memula dulu aku agak menyesal la sebab intern kat company nie. Sebab apa? Sebab tak tahan. Keja banyak. Now, alhamdulillah. Dah boleh terima. Slowly im trying to adapt how they work. But, kena tahan sikit la. Chinese nie (certain people), cakap straigth forward je. Kalo kau lemah lembut gemalai mau nanges nyer hari-hari. hee. Aku pun lemah lembut sopan santun gak, tapi hati kental kan jugak. huhuuu nak belajar tak boleh cepat putus asa. Setakat kena marah, maki small matter. Take it easy ja. The most important adalah experience. :)

Ok lah, rasa nya sampai takat nie dulu.

Esok Sabtu. Kena OT. So haruslah sleep early.

Hee. Nyte uollss. 

Happy holiday!

Sedikit renungan buat semua,


Wang ringgit, harta, kekasih hati, mungkin boleh dicuri.
Tetapi  PENGALAMAN yang kita ada, takda sesiapa boleh curi.







No comments:

Post a Comment